Als u nieuws wereldkundig wilt maken kunt u bij De La Colina een persbericht laten opmaken.
Een persbericht is een journalistieke tekst die, wanneer goed geschreven, letterlijk of ingekort kan worden overgenomen door journalisten. Het is geen advertentie. Het bericht moet nieuwswaardig zijn en interessant voor de doelgroep van de redactie waarnaar u het stuurt. Het bestaan van uw restaurant is geen nieuws, de opening van een nieuwe zaak wel.
Heeft u nieuws te vertellen? Wilt u een evenement aankondigingen, een probleem aan de orde stellen of anderen overtuigen van uw mening over een voorgenomen overheidsbesluit? Dan kunt u een persbericht uitsturen. Personen, organisaties en bedrijven gebruiken een persbericht om op een effectieve manier gratis publiciteit te krijgen voor een nieuwsfeit of standpunt.
Als het door de media wordt overgenomen, zullen lezers uw bericht serieus nemen. In tegenstelling tot de brenger van een reclameboodschap wordt een journalist meestal als betrouwbare bron gezien.
Een goed persbericht begint met een uitnodigende kop die in één kreet zegt waar het artikel over gaat. Om te voorkomen dat de journalist de kern van uw boodschap schrapt, staat de belangrijkste informatie in de eerste alinea. Het bericht voldoet verder aan alle kwaliteitseisen voor een journalistieke tekst. Toon en taal zijn gericht op uw doelgroep. Het artikel is bij voorkeur niet langer dan een A4tje.
Hoe komt uw nieuws in de pers? Misschien heeft u al vaker met dit bijltje gehakt. Zo niet, dan help ik u graag bij het versturen van een persbericht. Eerst stellen we een lijst samen van de meest geschikte media: dagbladen, tijdschriften, televisie, radio of internet.
Welke media u benadert hangt af van wát u te melden heeft en wie u wilt bereiken. Moet uw nieuws lokaal, regionaal, landelijk of wereldwijd worden verspreid? Leden werven voor uw pas gestarte leesclub zult u niet gauw bij De Wereld Draait Door doen. Vermelding in het maandelijkse buurtblaadje past dan beter. Maar wilt u bekendheid voor uw onderzoeksresultaten die een revolutie teweeg gaan brengen, dan wil de Volkskrant vast de primeur. Bij alles wat daartussen ligt moet goed worden nagedacht over nieuwswaarde, relevantie, doelgroep en bereik.
U vergroot de kans op plaatsing wanneer u telefonisch aan de redactie uitlegt waar uw bericht over gaat. Ook is het belangrijk dat u contactpersonen regelmatig, maar niet overdreven, op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Om ervan verzekerd te zijn dat het geplaatst wordt moet een persbericht, hoe vervelend ook, vaak worden nagebeld.
Sociale media maken het verspreiden van nieuws een stuk eenvoudiger. Noem ze maar op: Facebook, LinkedIn, Twitter, blogs van particulieren en van de traditionele pers. Er bestaan zelfs speciale sites die er tegen betaling voor zorgen dat een link naar uw bericht wordt rondgestuurd. Toch is het voor het gewenste effect ook hier van belang eerst een keuze te bepalen.
Lees waarvoor u journalistieke teksten nog meer kunt inzetten.